نشست هم‌اندیشی کمیته علمداران شورای هیئات مذهبی مشهد برگزار شد مروری بر جایگاه و نقش زنان مسلمان در تاریخ صدر اسلام کینه را باید دفن کرد؛ آنچه می‌کارند مهر است نگاهی به آموزه های اسلامی درباره روابط خانواده، حدود و حقوق متقابل آنها نسبت به یکدیگر ارزش روایت و نشر حدیث شرحی بر آثار و برکات نماز| لحظه خوب دیدار توزیع ۶ هزار ساندویچ در چایخانه صحن امام‌حسن‌مجتبی‌(ع) پیش‌بینی تشرف بیش از ۱۰ هزار زائر پیاده به مشهد در دهه کرامت تولیت آستان قدس رضوی: صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین از مشهد تا کربلا آغاز شد برگزاری اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد + فیلم و عکس سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد منطقِ امام صادق (ع) و بایستگی‌های امر به معروف اندر احوال خیال همه آنچه از انقلاب فرهنگی امام ششم شیعیان باید بدانیم| امام به حق ناطق؛ حضرت صادق(ع) ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی
سرخط خبرها

برنامه ریزی برگزاری ۷ کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تا سال ۱۴۱۵

  • کد خبر: ۱۵۱۳۸۸
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
برنامه ریزی برگزاری ۷ کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تا سال ۱۴۱۵
به همت نمایندگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم، جلسه هم‌اندیشی پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام دکتر سید سعیدرضا عاملی، دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در این نشست که با حضور علما، نخبگان، اندیشمندان و اساتید حوزه علمیه قم در دفتر سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، گفت: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) سابقه دیرینه داشته و تاکنون ۴  دوره را پشت سر گذاشته است.

حجت‌الاسلام دکتر سید سعیدرضا عاملی بیان کرد: در دهه کرامت سال ۱۴۰۰ طی دیداری با تولیت معزز آستان قدس رضوی دستور به ادامه و برگزاری کنگره پس از ۳۰ سال توقف، ابلاغ شد.

وی ادامه داد: شهر قم به عنوان مرکز علمی و فرهنگی کشور به دلیل وجود مراکز و موسسات علمی دارای ظرفیت‌های خوبی است که از حیث ملی و بین‌المللی حائز اهمیت است از همین رو با همفکری بیشتر با مراکزعلمی پژوهشی قم ذیل پرچم علی بن موسی الرضا (ع) کار بزرگی در این کنگره انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام عاملی تصریح کرد: در عناوینی که برای کنگره در نظر گرفته شده تلاش داریم به موضوعاتی که امروزه ملموس بوده و در سطح ملی و جهانی مسئله روز است توجه شود. عنوان کلی کنگره پنجم به نام «عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس» در شورای علمی و فرهنگی آستان نهایی شده است و برای امتداد معارف رضوی در سطح جهانی مقرر شده تا سال ۱۴۱۵ یک سال در میان، ۷ کنگره برگزار شود.
وی خاطر نشان کرد: کنگره ششم با عنوان «حکمرانی مشخصه‌های نظام سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مکتب رضوی» پیشنهاد شده است. کنگره هفتم با عنوان «جهانگرایی؛ نگاه ملی و توجه به شهروندی حقوق فردی و اجتماعی» مد نظر قرار گرفت، کنگره هشتم نیز به «سیره و اخلاق فردی و اجتماعی حضرت رضا (ع)» اختصاص یافته است، کنگره نهم «موضوع زن و خانواده و نظام تعلیم و تربیت» مد نظر قرار گرفته، در کنگره دهم موضوع «عبودیت، دعا و پیوند با خدا» مطرح است و  کنگره یازدهم هم به گروه‌های سنی کودکان، جوانان و میانسال‌ها توجه داشته  که به غیر از کنگره پنجم الباقی نهایی نشده است.

دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) ادامه داد: پیش نشست‌های یک روزه در دانشگاه‌های تهران، شریف، پردیس فارابی قم، اردبیل، تبریز و دفتر تبلیغات قم، استرالیا، لبنان و انگلستان برگزار خواهد شد و همچنین مقرر شده سفارش مقالات با شخصیت‌های ویژه علمی با عقد قرارداد انجام شود.

شهر مشهد باید به عنوان منطقه آزاد زیارتی مطرح شود

دبیر شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در ادامه این مراسم گفت: شهر مشهد باید به عنوان منطقه یا شهر آزاد زیارتی مطرح شود تا برای سفر به این شهر نیازی به ویزا نباشد. در نتیجه به غیر از زائرین تردد شخصیت‌های علمی نیز  به سهولت اتفاق خواهد افتاد و ظرفیت‌های علمی بیشتری ایجاد خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر ادامه داد: موضوع ارادت به امام رضا (ع) ظرفیتی است که قطعا از طرف شخصیت‌های مختلف علمی از ادیان مختلف به این کنگره کمک خواهد کرد.

میراث غنی رضوی نیاز به اقدامات اساسی دارد

استادیار مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم (ع) نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: با فرازو نشیب‌های این کنگره تا حدودی آشنا هستیم از ابتدای انقلاب با افت و خیزی و فراز و نشیبی داشته است، اولین کنگره با خیز بزرگی با موضوعات جذاب به روز و حضور شخصیت‌های خوبی شروع شد، اما بعد از کنگره دوم افت کرد. امروز شاهد هستیم این کنگره در پنجمین مرحله قصد دارد بازگشتی به آن خاستگاه اولیه داشته باشد.

حجت‌الاسلام دکتر محمدتقی سبحانی ادامه داد: جایگاه امام رضا (ع) و موقعیت جهانی ایشان بین‌المذاهبی و بین الادیانی و آن میراث غنی و عمیق اقتضاء می‌کند که یک کار اساسی صورت پذیرد.

وی با طرح این سؤال که تلقی ما از کنگره چیست؟ و آیا می‌توانیم به عنوان یک رویداد علمی و ترویجی به آن نگاه کنیم، گفت: این کنگره هدف بزرگی را دنبال می‌کند، امام رضا (ع) به عنوان یک شخصیت برجسته علمی و معنوی شناخته می‌شود و جا دارد یک کنگره علمی یک سال در میان این میراث را بازخوانی و روزآمد کند و ایجاد هم‌اندیشی و هم‌افزایی میان اندیشمندان را رقم بزند. همچنین ما به دنبال ایجاد یک مجموعه رویداد‌هایی هستیم که محور آن کنگره جهانی است و این مهم نیازمند یک بررسی بیشتر است. 

منبع: آستان نیوز 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->